V E E L . G E S T E L D E . V R A G E N

1. Kan ik een proefkaart / proefdruk krijgen met onze eigen naam of ontwerp?
Nee, helaas is het niet altijd mogelijk om een fysieke proefdruk te ontvangen. Dit komt omdat al onze geboortekaartjes op ambachtelijke wijze of hoogwaardige kwaliteit worden gedrukt. In tegenstelling tot de ‘standaard aanbieders’ worden onze kaartjes niet goedkoop geprint. De kwaliteit is hierdoor aanzienlijk hoger, maar de opstartkosten voor één exemplaar dus ook. Een proefje kost al gauw hetzelfde als 25 kaartjes.
Indien je perse een fysieke proefdruk van jouw exemplaar thuis wilt ontvangen dan is dat in enkele gevallen mogelijk, de kosten hiervoor variëren van €10,- tot €25,- afhankelijk van de gekozen druktechniek. Deze kosten zijn niet inbegrepen maar worden, indien interesse, vooraf met jou gecommuniceerd. Wil je graag een standaard proefkaartje ontvangen om een indruk te krijgen van ons drukwerk? Deze kan je die aanvragen via de mail.

Let op! Omdat alle foto’s op de website bestaande geboortekaartjes zijn, hebben wij niet alle kaarten die op onze website staan op voorraad als proefkaart. 
We hebben zonder meer géén toestemming om alle bestaande kaartjes rond te sturen.

2. Wat kost een ontwerp?
Het ontwerp zit bij onze prijs inbegrepen. Je betaalt dus niet afzonderlijk voor de ontwerpkosten. Hierdoor maakt het ook niet uit wat voor ontwerp je zou willen, makkelijk of moeilijk, het is allemaal welkom (mits binnen onze eigen ontwerpstijl). Je ontvangt altijd 1 conceptkaartje en hebt recht op 5 correctierondes. Per correctieronde mag je meerdere wensen of wijzigingen doorgeven. Gemiddeld zijn we 4 tot 8 uur bezig met het ontwerpen van jouw kaartje, daarom gaan we pas ontwerpen nadat wij een akkoord hebben op de uitgebrachte offerte. Het is helaas niet mogelijk om gratis en vrijblijvend een ontwerp te laten maken omdat dit erg tijdrovend is. Wil je na het maken van het ontwerp ervan af zien, dan worden er annuleringskosten in rekening gebracht voor de gemaakte uren. Deze annuleringskosten vind je terug in onze algemene voorwaarden, zie Algemene Voorwaarden

3. Ik heb een mooi kaartje gezien op het internet, kunnen jullie dit ook maken?
Dat ligt eraan, als deze afkomstig is uit onze collectie dan is het mogelijk om een kaartje op basis van je eigen wensen verder uit te werken. Als je een kaartje hebt gevonden op bijvoorbeeld Pinterest, maar van een ander bedrijf, dan gaan wij hier niet verder op in. Alle kaartjes elders op het internet hebben copyright. Wij wensen dan ook geen plaatjes of foto’s te ontvangen van andere ontwerpers en/of aanbieders.

4. Waarom moet ik minimaal 50 kaartjes bestellen?
Omdat alle kaartjes die wij leveren worden gedrukt in hoogwaardige drukkwaliteit of met een ambachtelijke druktechniek zijn de opstartkosten erg hoog doordat bijvoorbeeld de pers moet worden ingesteld of er een stempel gemaakt moet worden. Deze opstartkosten zijn reeds verrekend in onze prijzen. Het bedrag van de eenmalige opstart kan pas uit als je minimaal 50 kaartjes bestelt, een hogere oplage is in verhouding zelfs voordeliger. Een lagere oplage is wel mogelijk maar de prijzen zullen hierdoor niet lager uitvallen.

5. Ben ik nog op tijd? En hoe lang duurt het ontwerpen van een kaartje?
De gemiddelde doorlooptijd van conceptkaartje tot aan het definitieve kaartje is circa 4-6 weken. Dit is een indicatie op basis van een nieuw ontwerp. Heb je al een leuk kaartje gezien die je op basis van je eigen wensen verder wilt uitwerken dan is de doorlooptijd korter. Ben je de 36 weken zwangerschap reeds gepasseerd en wil je een ontwerp laten maken, dan zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Hiervoor kan je het beste eerst contact met ons opnemen.

6. Wat als we het geslacht nog niet weten?
Dan ontwerpen we 2 kaartjes en zetten deze klaar tot de geboorte. Dit kunnen 2 totaal verschillende kaartjes zijn of 2 (bijna) dezelfde kaartjes met enkel andere kleuren en/of lettertypes. We kunnen ook een unisex kaartje vormgeven dat voor beide geslachten gedrukt kan worden. Indien je 2 kaartjes klaar laat zetten, geldt wel hetzelfde aantal correctierondes als bij 1 kaartje.

7. Wat als ons kindje is geboren?
Allereerst gefeliciteerd natuurlijk! Het verschilt per koppel, hoe snel men de kaartjes in huis wilt hebben. Maar het is wijs om indien mogelijk zo snel mogelijk een e-mail te sturen naar info@festikaart.nl met de juiste gegevens. Wij maken het kaartje op werkdagen dezelfde dag nog in orde en zorgen dat deze gedrukt wordt. Bellen is niet wenselijk omdat we de definitieve gegevens graag zwart op wit ontvangen zodat wij hier geen foute overnames in kunnen maken.

8. Wat zijn de levertijden van de kaartjes?
Wanneer jullie kindje is geboren,  ontvangen we graag per mail de juiste gegevens zoals datum, tijdstip, gewicht en lengte e.d.  Zodra de gegevens zijn ontvangen passen we de kaart aan.

FULL COLOUR: Zijn de gegevens vóór 13.00 uur aangeleverd dan worden de kaarten op werkdagen dezelfde middag nog in productie genomen en binnen 1-2 werkdagen verzonden*. Mailen jullie ná 13.00 uur? Dan geldt dat ze de eerstvolgende werkdag gedrukt worden.
* Kaartjes met losse tags hebben vanwege het snijwerk een langere levertijd. Deze worden standaard op de 2de werkdag verzonden.

FOLIE- & BLINDDRUK: Voor kaartjes die ambachtelijk gedrukt worden, zoals foliedruk of blinddruk is de deadline op werkdagen, dagelijks om 10.00 uur. Ook dan worden de kaartjes dezelfde middag nog in productie genomen en binnen één week verzonden. De levertijd is geheel afhankelijk van de complexiteit van de kaart. Een kaart met meerdere drukstempels heeft vanzelfsprekend een langere levertijd dan een kaart waar 1 drukstempel voor nodig is.

Jullie zijn zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanleveren van de gegevens. Is de deadline voor die dag verstreken, dan wordt het automatisch doorgeschoven naar de eerstvolgende werkdag.
In het weekend wordt er niet gedrukt danwel verzonden; worden de gegevens op vrijdagochtend vóór de aangegeven deadline doorgegeven dan worden de kaartjes op z’n vroegst de maandag daaropvolgend verzonden met PostNL. 

9. Moeten wij zelf alles nog in elkaar zetten en verzenden?
Ja, alle artikelen die je bij ons bestelt worden altijd los mee verzonden en dien je zelf in elkaar te zetten. Je kunt de kaartjes en/of enveloppen eenvoudig afmaken met de bijgeleverde producten. Het verzenden van de kaartjes is niet inbegrepen, jullie zijn zelf verantwoordelijk voor het verzendklaar maken en de bijbehorende postzegels. We bieden helaas geen service aan dat wij de kaartjes in elkaar zetten danwel voor jullie verzenden!