De meest gestelde vragen.

1. Kan ik een proefkaart / proefdruk krijgen met onze eigen naam of ontwerp?
Nee, helaas is het niet altijd mogelijk om een fysieke proefdruk te ontvangen. Dit komt omdat al onze geboortekaartjes op ambachtelijke wijze en hoogwaardige kwaliteit worden gedrukt. In tegenstelling tot de ‘standaard aanbieders’ worden onze kaartjes niet digitaal geprint maar offset gedrukt. De kwaliteit is hierdoor aanzienlijk hoger, maar de opstartkosten voor één exemplaar dus ook. Een proefje kost al gauw hetzelfde als 25 kaartjes.
Indien je perse een fysieke proefdruk van jouw exemplaar thuis wilt ontvangen dan is dat in enkele gevallen mogelijk, de kosten hiervoor variëren van €5,- tot €25,- afhankelijk van de gekozen druktechniek. Deze kosten zijn niet inbegrepen maar worden, indien interesse, vooraf met jou gecommuniceerd. Wil je graag een proefkaartje ontvangen om een indruk te krijgen van ons drukwerk? Deze kan je gratis en vrijblijvend aanvragen op https://www.festikaart.nl/proefkaartjes/

2. Wat kost een ontwerp?
Het ontwerp zit bij onze prijs inbegrepen. Je betaalt dus niet afzonderlijk voor de ontwerpkosten. Hierdoor maakt het ook niet uit wat voor ontwerp je zou willen, makkelijk of moeilijk, het is allemaal welkom. Je ontvangt altijd 1 conceptkaartje en hebt recht op 5 correctierondes. Per correctieronde mag je meerdere wensen of wijzigingen doorgeven. Gemiddeld zijn we 4 tot 8 uur bezig met het ontwerpen van jouw kaartje, daarom gaan we pas ontwerpen nadat wij een akkoord hebben op de uitgebrachte offerte. Het is helaas niet mogelijk om gratis en vrijblijvend een ontwerp te laten maken omdat dit erg tijdrovend is. Wil je na het maken van het ontwerp ervan af zien, dan worden er annuleringskosten in rekening gebracht voor de gemaakte uren. Deze annuleringskosten vind je terug in onze algemene voorwaarden, zie Algemene Voorwaarden

3. Ik heb een mooi kaartje gezien op het internet, kunnen jullie dit ook maken?
Dat ligt eraan, als deze afkomstig is uit onze collectie dan is het mogelijk om een kaartje op basis van je eigen wensen verder uit te werken. Als je een kaartje hebt gevonden op bijvoorbeeld Pinterest, maar van een ander bedrijf, dan gaan wij hier niet verder op in. Alle kaartjes elders op het internet hebben copyright. Wij wensen dan ook geen plaatjes of foto’s te ontvangen van andere ontwerpers en/of aanbieders.

4. Waarom moet ik minimaal 50 kaartjes bestellen?
Omdat alle kaartjes die wij leveren worden gedrukt in hoogwaardige drukkwaliteit of met een ambachtelijke druktechniek zijn de opstartkosten erg hoog doordat bijvoorbeeld de pers moet worden ingesteld of er een mal gemaakt moet worden. Deze opstartkosten zijn reeds verrekend in onze prijzen. Het bedrag van de eenmalige opstart kan pas uit als je minimaal 50 kaartjes bestelt, een hogere oplage is in verhouding zelfs voordeliger. Een lagere oplage is wel mogelijk maar de prijzen zullen hierdoor niet lager uitvallen.

5. Ben ik nog op tijd? En hoe lang duurt het ontwerpen van een kaartje?
De gemiddelde doorlooptijd van conceptkaartje tot aan het definitieve kaartje is circa 4 weken. Dit is een indicatie op basis van een nieuw ontwerp. Heb je al een leuk kaartje gezien die je op basis van je eigen wensen verder wilt uitwerken dan is de doorlooptijd korter. Ben je de 36 weken zwangerschap reeds gepasseerd en wil je een nieuw ontwerp laten maken, dan zijn de mogelijkheden beperkter. Hiervoor kan je het beste telefonisch contact met ons opnemen.

6. Wat als we het geslacht nog niet weten?
Dan ontwerpen we 2 kaartjes en zetten deze klaar tot de geboorte. Dit kunnen 2 totaal verschillende kaartjes zijn of 2 (bijna) dezelfde kaartjes met enkel andere kleuren en/of lettertypes. We kunnen ook een unisex kaartje vormgeven dat voor beide geslachten gedrukt kan worden. Indien je 2 kaartjes klaar laat zetten, geldt wel hetzelfde aantal correctierondes als bij 1 kaartje.

7. Wat als ons kindje is geboren?
Allereerst gefeliciteerd natuurlijk! Het verschilt per koppel, hoe snel men de kaartjes in huis wilt hebben. Maar het is wijs om indien mogelijk zo snel mogelijk een e-mail te sturen naar info@festikaart.nl met de juiste gegevens. Wij maken het kaartje op werkdagen dezelfde dag nog in orde en zorgen dat deze gedrukt wordt. Je mag ons ook altijd bellen op werkdagen, echter ontvangen we de definitieve gegevens graag zwart op wit zodat wij hier geen foute overnames in kunnen maken. Een whats app bericht is niet wenselijk voor het doorgeven van de geboorte omdat we niet kunnen garanderen dat deze tijdig bij ons binnen komt.

8. Wat zijn de levertijden van de kaartjes?
Indien jullie de gegevens aan ons hebben doorgegeven, gaan wij de kaartjes in orde maken en dragen wij zorg dat deze voor de deadline bij de drukker zijn.  Omdat we met 2 verschillende drukkers samenwerken kan de onderlinge deadline afwijken. We communiceren altijd via de mail wat voor jou de uiterste aanlevertijd is.

Voor full-colour drukwerk is de deadline op werkdagen, dagelijks om 15.00 uur, de kaartjes worden dan dezelfde middag nog in productie genomen. We streven ernaar om de kaartjes binnen 1 á 2 werkdagen te verzenden naar jullie adres.

Voor kaartjes die ambachtelijk gedrukt worden, zoals foliedruk of blinddruk (pregen) is de deadline op werkdagen, dagelijks om 11.30 uur. Ook dan worden de kaartjes dezelfde middag nog in productie genomen en binnen 3-4 werkdagen verzonden.

Jullie zijn zelf verantwoordelijk voor het tijdig aanleveren van de gegevens. Is de deadline voor die dag verstreken, dan wordt het automatisch doorgeschoven naar de eerstvolgende werkdag.
In het weekend wordt er niet gedrukt danwel verzonden; worden de gegevens op vrijdagmiddag vóór de aangegeven deadline doorgegeven dan worden de kaartjes op z’n vroegst de maandag daaropvolgend verzonden met PostNL. 

9. Moeten wij zelf alles nog in elkaar zetten en verzenden?
Ja, alle artikelen die je bij ons bestelt worden altijd los mee verzonden en dien je zelf in elkaar te zetten. Je kunt de kaartjes en/of enveloppen eenvoudig afmaken met de bijgeleverde producten. Het verzenden van de kaartjes is niet inbegrepen, jullie zijn zelf verantwoordelijk voor het verzendklaar maken en de bijbehorende postzegels. We bieden helaas geen service aan dat wij de kaartjes in elkaar zetten danwel voor jullie verzenden!