De 10 meest gestelde vragen

1. Kan ik een proefkaart / proefdruk krijgen met onze eigen naam of ontwerp?
Nee, helaas is het niet altijd mogelijk om een fysieke proefdruk te ontvangen. Dit komt omdat al onze geboortekaartjes op ambachtelijke wijze of hoogwaardige kwaliteit worden gedrukt. In tegenstelling tot de ‘standaard aanbieders’ worden onze kaartjes niet goedkoop geprint. De kwaliteit is hierdoor aanzienlijk hoger, maar de opstartkosten voor één exemplaar dus ook. Een proefje kost al gauw hetzelfde als 25 kaartjes.
Indien je perse een fysieke proefdruk van jouw exemplaar thuis wilt ontvangen dan is dat in enkele gevallen mogelijk, de kosten hiervoor variëren van €10,- tot €25,- afhankelijk van de gekozen druktechniek. Deze kosten zijn niet inbegrepen maar worden, indien interesse, vooraf met jou gecommuniceerd. Wil je graag een standaard proefkaartje ontvangen om een indruk te krijgen van ons drukwerk? Deze kan je die aanvragen via deze pagina.

Let op! Omdat alle foto’s op de website bestaande geboortekaartjes zijn, hebben wij niet alle kaarten die op onze website staan op voorraad als proefkaart. 
We hebben zonder meer géén toestemming om alle bestaande kaartjes rond te sturen.

2. Wat kost een ontwerp?
Een bestaand ontwerp zit bij de kaartprijs inbegrepen. Je kunt kleuren, teksten en lettertypes gratis laten aanpassen, je betaalt dus niet afzonderlijk voor het ontwerp.
Heb je specifieke wensen voor een nieuwe illustratie of een geboortekaartje op maat? Dan kan hiervoor wél een kleine toeslag gelden, de kosten variëren van €15,- tot €50,-. De toeslagen voor deze vind je op de pagina ‘prijzen’ bij stap 3.

Gemiddeld zijn we 2 tot 8 uur bezig met het aanpassen/ontwerpen van jouw kaartje. Wil je na het maken van het ontwerp ervan af zien, dan worden er annuleringskosten in rekening gebracht voor de gemaakte uren. Deze annuleringskosten vind je terug in onze algemene voorwaarden, zie Algemene Voorwaarden

3. Ik heb een mooi kaartje gezien op het internet, kunnen jullie dit ook maken?
Dat ligt eraan, als deze afkomstig is uit onze collectie dan is het mogelijk om een kaartje op basis van je eigen wensen verder uit te werken. Als je een kaartje hebt gevonden op bijvoorbeeld Pinterest, maar van een ander bedrijf, dan gaan wij hier niet verder op in. Alle kaartjes elders op het internet hebben copyright. Wij wensen dan ook geen plaatjes of foto’s te ontvangen van andere ontwerpers en/of aanbieders.

4. Waarom moet ik minimaal 50 kaartjes bestellen?
Omdat alle kaartjes die wij leveren worden gedrukt in hoogwaardige drukkwaliteit of met een ambachtelijke druktechniek zijn de opstartkosten erg hoog doordat bijvoorbeeld de pers moet worden ingesteld of er een stempel gemaakt moet worden. Deze opstartkosten zijn reeds verrekend in onze prijzen. Het bedrag van de eenmalige opstart kan pas uit als je minimaal 50 kaartjes bestelt, een hogere oplage is in verhouding zelfs voordeliger. Een lagere oplage is wel mogelijk maar de prijzen zullen hierdoor niet lager uitvallen.

5. Ben ik nog op tijd? En hoe lang duurt het ontwerpen van een kaartje?
De gemiddelde doorlooptijd van concept tot aan het definitieve kaartje is circa 1-4 weken. Dit is een indicatie op basis van een bestaand ontwerp. Heb je specifieke wensen die je verder uit wilt laten werken dan is de doorlooptijd langer.

6. Wat als we het geslacht nog niet weten?
Dan zetten we 2 kaartjes klaar tot de geboorte. We kunnen ook een unisex kaartje vormgeven dat voor beide geslachten gedrukt kan worden. Indien je 2 kaartjes klaar laat zetten, geldt wel hetzelfde aantal correctierondes als bij 1 kaartje.

7. Wat als ons kindje is geboren?
Allereerst gefeliciteerd natuurlijk! Het verschilt per koppel, hoe snel men de kaartjes in huis wilt hebben. Maar het is wijs om indien mogelijk zo snel mogelijk een e-mail te sturen naar info@festikaart.nl met de juiste geboortegegevens. Wij maken het kaartje op werkdagen dezelfde dag nog in orde en zorgen dat deze gedrukt wordt.

8. Wat zijn de levertijden van de kaartjes?
Wanneer jullie kindje is geboren,  ontvangen we graag per mail de juiste gegevens zoals datum, tijdstip, gewicht en lengte e.d.  Zodra de gegevens zijn ontvangen passen we de kaart op werkdagen binnen de deadline voor je aan. Op de pagina ‘levertijden’ vind je exact hoe lang het duurt voordat jouw kaartjes verzonden worden.

9. Ontvang ik enveloppen bij mijn kaartjes?
Nee, alle prijzen zijn exclusief enveloppen. Wij kunnen de enveloppen er wel bijleveren maar dit is zeker niet verplicht. Bestel je bij ons de enveloppen? Dan leveren we een passend formaat bij de kaart. De enveloppen zijn Europese standaardmaten en worden afgestemd op de kaart (welke ook standaardmaten zijn). In sommige gevallen, indien er gekozen is voor touw of leer, lijkt de envelop niet te passen.  Dit kan kloppen! Helaas zijn er geen passendere formaten omdat de leverancier natuurlijk niet meedenkt in het toevoegen van touwtjes of leertjes. In deze gevallen adviseren wij altijd om de kaart 90% te draaien zodat het touw of leer verticaal in de envelop komt te zitten. De enveloppen kan je eenvoudig dichtmaken met een plakbandje (of sluitsticker) om ervoor te zorgen dat de envelop keurig op de post kan.

10. Moeten wij zelf alles nog in elkaar zetten en verzenden?
Ja, alle artikelen die je bij ons bestelt worden altijd los mee verzonden en dien je zelf in elkaar te zetten. Je kunt de kaartjes en/of enveloppen eenvoudig afmaken met de bijgeleverde producten. Het verzenden van de kaartjes is niet inbegrepen, jullie zijn zelf verantwoordelijk voor het verzendklaar maken en de bijbehorende postzegels. We bieden helaas geen service aan dat wij de kaartjes in elkaar zetten danwel voor jullie verzenden!